Figyelem! Ez a bejegyzés már több mint 1 éves, tartalma elavult lehet!

Ma ismét egy új rovatot indítok Retro stro-B címmel, melyben a régi zenéimet fogom publikálni és azokról eláruni néhány műhelytitkot.

Feltéve, ha még emlékszem rájuk, hiszen ezek a zenék jórészt még a múlt évezredből származnak, ennek megfelelően kéretik őket így szemlélni ;)

A rovat nyitó zenéje számomra egy különösen kedves darab:

stro-B & Peti-P (a.k.a. Krash) – S.D.H. (Street Dance House)

stro-B & Peti-P a.k.a. Krash – S.D.H. (Street Dance House) by stro-B

1999-et írunk, január 27-e van, Krajczár Peti barátom és én is túl vagyunk egy húzós vizsgaidőszakon, még van 3 nap a szemeszter kezdéséig, ezért úgy döntünk, hogy egy napra “összebútorozunk” és csinálunk egy zenét. Rövid jammelés, ötletelés során arra jutunk, hogy az akkoriban kedvenc (és Zalaegerszegen szinte egyetlen “igényes”) szórakozóhelyünk emlékére csinálunk egy dalt. Ez a hely a Street Dance House volt, közismertebb nevén a Street.

Hiába guglizunk utána, ez már annyira régen volt, hogy még honlapja sem volt az intézménynek :) A Street volt minden, ami a klubszcénát megtestesítette Zalaegerszegen, Dj Flash (Bánáti Péter) volt az első rezidens, akire emlékszem, és rengeteg vendég dj járt itt, többek között itt hallottam először Dj Kühl-t is játszani. Egy szó mint száz, zeneileg is és partyarcilag is a Street-en nőttünk fel.

A zenét mindössze három eszközzel készítettük: egy Roland XP-80 szinti, ami Petié volt, egy MC-303 groovebox, ami az enyém volt, és egy Pentium I-es, 133mHz-es PC volt a segítségünkre. Ilyesztő ugye? Hab a tortán, hogy a hangsávok rögzítéséhez elvittem Petihez a saját hangkártyámat, ami egy Gravis Ultrasound Plug&Play volt, amiért akkor asszem csillagászati 32.000.- Ft-os árat fizettem (használtan), és “zeneileg” egész jónak számított, meg voltunk veszve érte…

A több sávos felvételt akkoriban csak hírből ismertük (na jó, ott volt a Cubase,de valahogy nem komáltuk), szerintem a PC kb. 2 track után meg is adta volna magát, így a következő volt a módszer: minden sávot külön külön rögzítettünk, majd SoundForge-ban “kevertük” össze.

Itt szeretném megjegyezni, hogy mióta Apple-re váltottam, igazából egyetlen egy dolog hiányzik csak a PC-s korszakból, és ez a SoundForge! Vannak alternatívák, de az a fajta kezelhetőség ami a SoundForge-ot jellemzi, sehol sincs meg, vagy csak nem találtam még rá. Azt gondolom, hogy ebben a korszakban sokkal kreatívabb voltam, mivel a ma már triviális dolgokat (pl. több sáv egyidejű szerkesztése) sokkal nehezebben lehetett megoldani, legalábbis “házi” szinten, de egy kis trükkel, kreativitással nem volt lehetetlen! Talán ez is lehet az oka, hogy a SoundForge minden rejtett titkát ismertem/ismerem és ezért áll át nehezen a kezem, agyam más alkalmazásra mac-en.

A dalban található egy vocoder “vokál” is, akkoriban nagyon oda voltunk ezért a pluginért, ezt én mondtam fel, a “Street Dance House” pedig Petitől származik.

A stílus alapvetően house, de én már akkor nagy hatással volt rám az angliában már tomboló drum’n’bass, breakbeat korszak, ezért a dal vége felé bekerült egy teljesen már, kicsit tört ritmusú levezetés.

A dallamokat alapvetően Peti komponálta, de minden részletet megvitattunk. Számomra is meglepő volt, hogy mennyire jól haladtunk, egy nap alatt elkészült a mű!

Ami még érdekesség, hogy rengeteget zenéltünk mi együtt, minden pénteken volt “próba”, de rögzítésig, teljes zene kidolgozásig szinte egy esetben sem jutottunk el, amolyan örömzenélés volt ez. Sőt, még zenekar is volt, Konnektor néven :)

Peti azóta szép kis zenei karriert futott be, a nagyközönség Krash néven ismeri, a Karmatronic Records egyik tulajdonosa, számos remix fűződik a nevéhez és Dj Szeifert-el is együtt dolgozik, írja neki a zenéket!

Fiatalság, bolondság!