in zene

A Madonna jelenség

Figyelem! Ez a bejegyzés már több mint 1 éves, tartalma elavult lehet!

Vannak dolgok, amik mellett egyeszerűen nem lehet elmenni szó nélkül. És most a szó nemesebbik értemére gondolok.

Madonna régóta egy megosztó személyiség, van aki utálja, van aki imádja. Én egyiket sem teszem, inkább csodálom.

Madonna egy jelenség, egy előadóművész a szó szoros értelmében. Olyan szórakoztatást nyújt minden egyes megjelenése, amit ma kevesen tudnak felülmúlni.

Talán Lady Gaga-nak lett volna meg a lehetősége, hogy egy új Madonna legyen, de nem lesz az. Soha.

Szerintem maximalista is, másképp ezt nem lehetne létrehozni. Kifejtem.

Az énekhang

Hátööö, igen. Madonnának nem volt (és nincs is) az a kiemelkedően jó énekhangja, de a popszakmának pont elég volt. Történt azonban, hogy 1996-ban az Andrew Lloyd Webber által írt Evita című musicalből készült filmben Eva Perón szerepét alakította, és mivel ez tulajdonképpen egy musical, bizony szükség volt stabil, jó énekhangra. Persze, stúdiókban csodákat lehet művelni, de Madonna nem volt rest és a musical forgatása előtt/alatt keményen járt énektanárhoz.

Ez a tanulási folyamat olyannyira jól sikerült, hogy az 1996 előtti albumait, az Evita OST-t és mondjuk az 1997-ben felvett Ray of Light albumot (majd az azt követőket) ha összehasonlítjuk, még az avatatlan fülek is hallják a különbséget. Különösen a magas hangok terén fejlődött sokat, kinyílt a hangja.

1994 – Take A Bow (Bedtime Stories)

1996 – You Must Love Me (Evita OST)

1998 – Drowned World (Substitute For Love) (Ray of Light)

A tánctudás

Miután a helyi gimnázium pompomlányaként, kitűnő tanulóként leérettségizett, a Michigani Egyetemre táncos ösztöndíjjal került be. Meggyőzve édesapját, balettórákat vett, mentora és tanára Christopher Flynn is bíztatta, hogy táncosi karrierbe fogjon, de 1977-ben mégis kibukott az egyetemről. Ekkor költözött New Yorkba és kezdődött el zenei pályafutása.

A táncos múlt azonban erősen megfigyelhető minden produkciójában. De mint a fenti történet mutatja, táncosként sem az a kiemelkedő tehetség. Viszont pont a tánchoz való kötődés és a mozgáskultúra szeretete miatt a lehető legjobb és legváltozatosabb táncosokkal veszi körbe magát. Ki ne akarnak Madonna háttértáncosa lenni? Irónikus, hogy szinte mindegyik 100x jobban táncol nála.

A zsenialitás

Madonna – és a menedzsmentje – egy valamihez biztosan zseniálisan ért: mindig a legjobb zenészekkel, táncosokkal, designerekkel, koreográfusokkal veszi körbe magát. Mindig.

A gyengeségből erősséget kovácsolnak. A nem kiemelkedő énekhangot tökéletes zenei alapokkal, megoldásokkal kompenzálják. A nem túl nagy tánctudást jobbnál jobb táncosokkal. És ami a legfontosabb, a szórakoztatást mesteri fokon űzik: egy koncert felér egy egész estés mozival, csak élőben, erős vizuális elemekkel megtámogatva. Mindezt tökéletes minőségben összerakva, egy profi egészben.

DVD-n láttam a Confessions on a Dancefloor album koncertjét, amin egyszerűen nincs egy perc sem aminahol unatkoznék. 100%-ban leköt, nincs üresjárat, nincs alibi zene, alibi látvány.

Mindamellett, hogy Madonna és csapata a legjobb művészeket alkalmazza, ez egy kicsit több is szimpla “üzletnél”. Madonna az évek során egyfajta “rejtett” mentor is lett és a saját maga által elért sikerből nem irigy másnak is adni. Ha gonosz akarnék lenni, azt mondanám, hogy ebben azért van önző érdek is bőven: az éppen feltörekvő, de már azért ismert zenészekkel együtt bratyizni eléggé szimpátiát kiváltó dolog…

Nem is kell jobb példa erre, mint a tegnap esti NFL SuperBowl döntő szünetében mutatott produkció. Ami szintén tökéletesre és lélegzetelállítóra sikeredett. Külön dícséret a vizuál designernek, azok a háttéranimációk valami zseniálisak. Nem kezdek most bele az apró poénok elemzésébe, nézd meg párszor te is és vedd észre magad! Bámulatos!

Na, ez volt az, ami mellett egyeszerűen nem tudtam elmenni szó nélkül.

Mentions

  • Karsai Milán
  • Karsai Milán
  • Horváth Róbert
  • Zsuzsa Katona
  • Horváth Róbert
  • Zsuzsa Katona
  • Ádám Horváth

Légy bátor, szólj hozzá

Comment

  1. teljesen igazad van, de azért tegyük hozzá, ő is öregszik: habár a koreográfián látszik, hogy úgy tervezték, hogy már nem bír annyit (csak nézzen meg az ember pár korábbi klippjét), azért volt itt is baki (konkrétan csak többszöri próbálkozásra tudott fellépni egy emelvényre). Meg főleg az elején nagyon bizonytalannak tűnt a mozgása.

    Ez persze semmit nem vesz el a képességeiből, sőt, a látvány valóban nagyon ott volt, profin kivitelezve.

    Viszont arra, hogy Gaga valóban nem lsz új Madonna, de azért, mert nem is annak való, illetve, én nem is szeretem ezt az "új XY" olyan nem lesz, max hasonló, de valójában épp az a jó, ha hasonló sem, hanem valami teljesen új, teljesen egyedi. Akárki akármit mondd, azért Gagában is ott van kb ugyanaz a profizmus, amit a látvány és az egész show megtervezésébe, önmaga megkreálásába öl. (a zenéje meg ugyanolyan megosztó, mint Madonnáé).
    persze jó kérdés, hogy majd ha ő is 54 éves lesz, hova jut, tud-e úgy megújulni időről időre és szerepet váltani, ahogy Madonna. Mert igazából ezen múlik, lesz-e "új Madonna", azaz egy új, meghatározó alakja a popszakmának.

  2. Zsuzsa, teljesen egyetértek veled! Nagyon nem akartam a Gagás részt boncolgatni, mert nem erről szól a poszt, de én rá mondtam anno azt, hogy ő olyan _lehet_ mint Madonna. Természetesen akkor is, most is úgy értettem, ahogyan te mondod, hogy olyan kaliberű sztár lehet. De én a kezdeti sikerei után nem látom benne azt, amit mondjuk látok egy Madonnában. Igaz, hogy sokkal kritikusabban is nézi az ember, hiszen van már jópár példa előttünk, akihez akarva akaratlanul, de hasonlítgatjuk. Az idő úgyis eldönti.

    Ami Madonna fellépését illeti: amit megfogalmaztál kritikát, elsőre nekem is így tűnt, meg tény, hogy öregszik. DE! Ha jobban megfigyeled, azért az elején egy _mozgó_ trónon _tűsarkúban_ mozog. Aztán nekem a következő pont ami "gázos" volt, az mikor cigánykerekezik. Na ott úgy mozog mint egy öregasszony…de ha megnézed, kb 15 cm-es padon cigánykerekezik (jó, fogják, de akkor is), szintén tűsarkúban…azért az sem könnyű. De a dinamizmust én is hiányoltam pár helyen, mondjuk a shuffleinget egész komolyan nyomta :)

  3. Róbert Horváth erre azt tudom mondani, hogy egyrészt igazad van, de másrészt akkor meg csináljanak olyan koreográfiát, ami mozgó pódiumon tűsarkúban nem tűnik úgy, mintha bizonytalan (részeg? :D ) lenne :)
    És oké, megnézed jobban: de alapesetben ezt csak egyszer nézed meg, tehát elsőre kell rendben lennie és átmennie az üzenetnek ;)

  4. Én régi Madonna rajongó vagyok, és rengeteg fellépésén jártam már Párizsban, Londonban, Prágában, stb stb… Szóval van összehasonlítási alapom, és arra gyanakszom h itt a Super Bowl-on vagy a csizma volt viselhetetlen, ami a comjáig ért, vagy a térdszalag miatt mozgott így. Madonna ettől sokkal pörgősebb, utoljára a 2009es sitcky touron láttam, hát lenyomott pörgésben mindenkit, öröm volt nézni. :-) Várom már az új turnét, ott biztosan fele ennyire sem fog izgulni. Újabb 2 hours of pure energy :-)